Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

DISCLAIMER: DdUX.org werkt optimaal met 'standards compliant' browsers (zoals Firefox, Camino, Opera en Safari). Er wordt hard gewerkt om de site ook in recente versies van Internet Explorer bruikbaar te maken.

DdUX: Design for digital User eXperience

Onderdelen
Persoonlijke hulpmiddelen
U bent hier: Home Artikelen Archief 2010 Oktober 13 Design by Fire 2010: Een terugblik op DesignCamp

Design by Fire 2010: Een terugblik op DesignCamp

Bas Evers, 13-10-2010

Voorafgaand aan Design by Fire was er dit jaar een middag met workshops voor interactieontwerpers en een heus DesignCamp. Dat ontwerpkamp is gebaseerd op het 'barcamp'-idee: alle deelnemers doen actief mee in plaats van dat ze passief luisteren naar één spreker.

DesignCamp workshops

Tijdens DesignCamp, dat plaatsvond in een pand van de Hogeschool Utrecht, werden er vier workshops georganiseerd:

  • Claire Rowland en Alfred Lui (beiden van servicedesignbureau Fjord) gebruikten storytelling om fysieke objecten te koppelen aan online diensten.
  • Met Henk Wijnholds (Concept7) werkten de ontwerpers aan een prototype voor een online applicatie om het leven van mantelzorgers wat makkelijker te maken.
  • Arjan Haring (HU) en Yohan Creemers (Ylab) gebruikten Mental Notes als leidraad om te werken aan een cms-inrichting die het makkelijk maakt om gebruiksvriendelijke content op te voeren.
  • Xander Roozen en ik (beiden INFORMAAT) nodigden de interactieontwerpers uit om het leuker en makkelijker te maken om bij te dragen aan de "muzikale wiki" Discogs.

Het ontwerpprobleem

Discogs is tien jaar geleden opgericht door iemand die zijn (elektronische) muziekcollectie graag ergens wilde ordenen en toegankelijk maken. Het is opgezet als een open encyclopedie met een team van vrijwilligers dat modereert. Tien jaar later is Discogs een van de grootste sites op het gebied van muziek. Alle genres zijn vertegenwoordigd, je kunt er muziek kopen (fysieke exemplaren en digitaal), recensies plaatsen, video's bekijken en volgens een telling van vier jaar geleden staan er 500.000 releases op. Wie op zoek is naar de bassist op die Stones-plaat uit 1978 kan op Discogs terecht.

Frappant aan Discogs is dat de ontwikkelingen aan de voorkant niet vertaald zijn naar de achterkant. Het opvoeren van een nieuwe release gebeurt met een webformulier dat in 2000 is bedacht. De basis is gebleven: vertaal een fysieke release die je voor je neus hebt liggen naar een webpagina. Er zijn allerlei regels die ervoor zorgen dat de database ‘schoon’ blijft en die verschillende functionaliteit mogelijk maken. Het lijkt er alleen op dat je al die regels al moet kennen voordat je met het uploaden aan de slag gaat. Je wordt op geen enkele manier geholpen of alleen al uitgenodigd om mee te doen. Dat kan beter.

Een slimme Discogs-oplossing ('master artist') zorgt ervoor dat je op één pagina alle releases van de Rolling Stones kunt zien, of er nou The Rolling Stones, Rolling Stones, Stones, Rollingstones of Los Rolling Stones (!) op de hoes stond. Bij het uploaden moet je daarom aangeven dat Stones een variatie is op The Rolling Stones. Maar dat moet je echt weten. (Meer inleidende beschietingen in onze presentatie.)

Eerste ontwerpronde

Onze eerste ontwerpopdracht was: bedenk een manier waarop je iemand die wil bijdragen hier een handje bij helpt. De oplossingsrichtingen waren:

  • Autosuggestie bij het typen.
  • Starten vanaf de Rolling Stones-pagina.
  • De herkenbaarheid van een artiest accentueren (herkomst, populairste releases, eigennamen).

Op Discogs wordt gewerkt met genres en stijlen. Je geeft van een release aan of het bijvoorbeeld valt binnen het genre elektronisch of pop en daarbinnen weer in acid house of synthpop. Aan de hand van die genres kun je bijvoorbeeld nieuwe releases beluisteren of filteren op items die te koop staan op de marktplaats. Lastig aan genres en stijlen is de enorme verscheidenheid en het persoonlijke aspect eraan.

Werkwinkelschetsen

Aan het werk!

Tweede ontwerpronde

Onze tweede ontwerpopdracht was: hoe kun je helpen bij het bepalen van genre en stijl van een release? De oplossingsrichtingen waren:

  • De mogelijkheid om inspiratie op te doen bij releases die je er muzikaal op vindt lijken.
  • De community inzetten om te zien in hoeverre gebruikers het eens zijn over stijlen.
  • De mogelijkheid om aanbevelingen weg te stemmen als ze voor jouw gevoel niet kloppen.
  • Een 'genreschaal', bijvoorbeeld van elektronisch naar akoestisch.

De uitsmijter

Er was nog wat tijd over voor de uitsmijter: los van oplossingen voor individuele velden, hoe maak je het hele uploadformulier leuk om mee te werken? Ideeën die over tafel kwamen:

  • Verbeter de vormgeving.
  • Geef feedback na elke stap in het uploadproces.
  • Introduceer beloningen ('gamification').
  • "Adopteer een artiest": maak een fan verantwoordelijk voor een accurate en leuke artiestenpagina.
  • Maak het makkelijker beschrijvingen over te nemen van andere.
  • Combineer databases (bijvoorbeeld 'Gracenote').

Toen de context eenmaal neergezet was ontstond er een leuke, actieve sessie met een combinatie van schetsen en uitwisselen van ideeën. We willen de tekeningen die er gemaakt zijn en de opmerkingen van de deelnemers verwerken en opsturen naar Discogs. Volgend jaar hopelijk een nieuwe editie van DesignCamp met nog meer workshops!

Trackback

De URI om een Trackback naar dit bericht te sturen is: http://www.ddux.org/artikelen/archive/2010/10/13/design-by-fire-2010-een-terugblik-op-designcamp/trackback

Aanbevelingen naar Discogs

door Bas Evers op 23-10-2010 11:39

Inmiddels hebben we een Engelstalige versie gemaakt met beter uitgewerkte aanbevelingen. Via Twitter hebben we Discogs hierop geattendeerd. We zijn natuurlijk heel benieuwd of ze gaan reageren.


Powered by Plone CMS, het Open Source Content Management Systeem

Deze site voldoet aan de volgende standaarden: